Форум » Лексика, этимология и общее языкознание » тукъум,тийре и т.д. (продолжение) » Ответить

тукъум,тийре и т.д. (продолжение)

умар: в нашем языке есть такие слова-тукъум,тийре\фамилия\ слово тукъум есть и у других народов кавказа, и у киргизов, и у сибирских народов.слово тийре встречается у нас ,у туркмен,у курдов и у каракалпаков.что интересно слово алан к первым трем народам имеет прямое отношение.у кого какие мнения на сей счет?

Ответов - 147, стр: 1 2 3 4 5 All

Albert: Интересная этимология имени языческого божества Апсаты: Некоторые исследователи (Аржанцева И.А. и Албегова З.Х.) пришли к выводу, что эти рисунки — одно из древнейших изображений св. Евстафия. Его связывают с осетинским богом охоты и диких животных Авсати). http://annales.info/life/5minaev/5minaev.htm#29

Albert: Что-то с памятью моей стало... Как раз хотел написать: "Мы уже говорили о том, что Апсаты следует, скорее всего, связывать с именем св. Евстафия". Открыл эту тему. Оказывается, я уже писал об этом.)))) Евстафий был, как известно, охотником. А у нас Апсаты - бог охоты.

Умар: Была где-то тема про парный счёт, не нашёл ,продолжу здесь . Парный счёт и вероятные причины его возникновения. 1) Главная причина- скорость счёта, само собой разумеется. Но, по моему, есть ещё кое-какие причины и условия,которые способствовали возникновению данного счёта . 2)Количество овец -для небольшого кол-ва такой счёт в принципе не особо нужен . 3)Экономическая . По молодости пришлось исколесить СССР ,заработки, стрижка овец и т.д. Что меня тогда удивляло, чабаны в России в большинстве случаев не знали ,сколько у них в отарах овец . Я думаю, что данный счёт возник при переходе от рабовладельческого к феодальному строю (образно так выражаясь). Неэффективность рабского труда и причины описаны во многих трудах. Я думаю,возникновение данной системы счёта и ортачной системы полностью взаимосвязаны. Наёмный рабочий даже больше чем хозяин скота заинтересован в том,чтоб потерь не было ,потому что как в совхозе или колхозе никто ему ничего не спишет .


огъары учкулан: [ Умар пишет: Была где-то тема про парный счёт, не нашёл ,продолжу здесь . Парный счёт и вероятные причины его возникновения. 1) Главная причина- скорость счёта, само собой разумеется. Но, по моему, есть ещё кое-какие причины и условия,которые способствовали возникновению данного счёта . 2)Количество овец -для небольшого кол-ва такой счёт в принципе не особо нужен . 3)Экономическая . По молодости пришлось исколесить СССР ,заработки, стрижка овец и т.д. Что меня тогда удивляло, чабаны в России в большинстве случаев не знали ,сколько у них в отарах овец . Я думаю, что данный счёт возник при переходе от рабовладельческого к феодальному строю (образно так выражаясь). Неэффективность рабского труда и причины описаны во многих трудах. Я думаю,возникновение данной системы счёта и ортачной системы полностью взаимосвязаны. Наёмный рабочий даже больше чем хозяин скота заинтересован в том,чтоб потерь не было ,потому что как в совхозе или колхозе никто ему ничего не спишет . это звучит более чем убедительное, да и врядли кто это будет оспаривать. но, пожалуй, это не отвечает на вопрос почему он именно иранский. ведь на родном считать явно легче)

Albert: огъары учкулан пишет: это звучит более чем убедительное, да и врядли кто это будет оспаривать. но, пожалуй, это не отвечает на вопрос почему он именно иранский. ведь на родном считать явно легче) Видать, торговые отношения с дигорцами тому виной.

Умар: Так бизде къарачайча санайла, малкъар джанында ол санауну юсюнден барысы да Абаев бла Калоев джазгъаннга таянадыла .Билмейме, аякълары айрымы боллукъ эди , кеслери къартларына айланыб джараштырыб хапар сорсала. Къайсы ёзенледе ол санау джюрюйдю? Малкъарча эки-тёрт-алты деб санаймыдыла? Ол дюгер санауну билмегенле къалай санайла? Информацияны джик-джигине дери джетдириб джыяргъа керекди .Ансы Малкондуев джазад ,60-70 джыллада да алай санагъанла деб. Ол заманда къойчула бусагъатда да сау шойла,сорургъа боллукъду.

Albert: Абаев-иш Бызынгыда эшитгенча айтадыла ол санауну.

Умар: Ортакъ джалгъа кириб ,ишлеб тургъанла дюгерлиле .Ол санауну юсюнден тегейлилеге хапар айтхан Адаев Малкъарда къойчу болуб тургъанын да айтханды. Ортакъ беш джылгъа кесамат этгенле. Джюзле бла джылланы ,кеслерине хайыргъа санаб,мал кютерге келиб турсала -не сейири барды.

Albert: Умар пишет: Ортакъ джалгъа кириб ,ишлеб тургъанла дюгерлиле .Ол санауну юсюнден тегейлилеге хапар айтхан Адаев Малкъарда къойчу болуб тургъанын да айтханды. Ортакъ беш джылгъа кесамат этгенле. Джюзле бла джылланы ,кеслерине хайыргъа санаб,мал кютерге келиб турсала -не сейири барды. Кёбюрек информация керек эди ол затдан.

Умар: Albert пишет: Кёбюрек информация керек эди ол затдан. Да аны айтама. Бу "шумерлени" къазыб турмай (ала къайры кетерик эдиле),къартла саулукъда аллай затланы джарашдырыб "чучхумагъанлары" сейир тюлмюд.

огъары учкулан: Умар пишет: Ортакъ джалгъа кириб ,ишлеб тургъанла дюгерлиле .Ол санауну юсюнден тегейлилеге хапар айтхан Адаев Малкъарда къойчу болуб тургъанын да айтханды. Ортакъ беш джылгъа кесамат этгенле. Джюзле бла джылланы ,кеслерине хайыргъа санаб,мал кютерге келиб турсала -не сейири барды энди эбзеле аладан эселе кёб джалчыла болуб тургъандыла бизде. алай а, эбзеча ол санау джокъду. андан артыкъ, малны кёбюсюн эбзеле бла рачаны гюрджюлери бизден сатыб-алыб тургъандыла.

Albert: огъары учкулан пишет: энди эбзеле аладан эселе кёб джалчыла болуб тургъандыла бизде. алай а, эбзеча ол санау джокъду. андан артыкъ, малны кёбюсюн эбзеле бла рачаны гюрджюлери бизден сатыб-алыб тургъандыла. Бизде - хоу, малкъарлылада уа къалай болгъанды экен?

огъары учкулан: Albert пишет: Бизде - хоу, малкъарлылада уа къалай болгъанды экен? Малкъарлада, чынты Малкъар ауузда огъесе "Балкъар"? Эбзелени ~25% эркишилеринден Малкъарда джалчыла болуб тургъандыла. Малкъарла уа, сез ючюн, тузну Рача да алгъандыла, Он-къабакъда, ары хар ыйыкъсайын барыб тургандыла.

Albert: огъары учкулан пишет: Малкъарлада, чынты Малкъар ауузда огъесе "Балкъар"? Эбзелени ~25% эркишилеринден Малкъарда джалчыла болуб тургъандыла. Малкъарла уа, сез ючюн, тузну Рача да алгъандыла, Он-къабакъда, ары хар ыйыкъсайын барыб тургандыла. Малкъарны кесиндеми, огъесе Чегемде, Басханда? Рачагъа уа, сёз да джокъ, малкъарлыла ыйыкъ сайын джюрюб тургъандыла базаргъа. Таб къарачайлыла да джюрюгендиле Ониге.

кеме: Считать скот не особо КБ дело. В фольклоре , к примеру ни о каком счете не идет речь. Как правило, работник получал из приплода всех самок или всех самцов, как договорится. Да и суеверие было - посчитаешь, будет падеж. А иранский счет от торговцев - иранских евреев. Они считать любят.

Умар: кеме пишет: Да и суеверие было - посчитаешь, будет падеж. Это суеверие очень быстро улетучится, если за 5 лет потеряешь скота больше ,чем заработал, и придётся расплачиваться )) Я поэтому и говорю, что данный счёт связан с ортачной системой. И если счёт придумали дигорцы ,то карачаевцы самые умные,что перевели на свой язык, балкарцы научились произносить целый ряд непонятных цифр,а ироны вообще ничему не научились. Нет,братишка, тут что-то другое.

огъары учкулан: "переметная сумка" - чанта/джанта - быллай сёз бизни тилде джокъшойду?

Albert: огъары учкулан пишет: "переметная сумка" - чанта/джанта - быллай сёз бизни тилде джокъшойду? Эшитмегенме аллай сёз чырт. Бизде "артмакъ"-дан башха барды деб билмейме.

огъары учкулан: Albert пишет: Эшитмегенме аллай сёз чырт. Бизде "артмакъ"-дан башха барды деб билмейме. менда табмадым аны, эшитгеним да болмагъанды. бу тюрк сёз, Хабич-улугъа кёре, тегейлеге, эбзелеге, черкеслеге бизден кёчгенди)) "Взаимовлияние..." деген китабында аман кёб затны къатыштыргъанды

Albert: огъары учкулан пишет: менда табмадым аны, эшитгеним да болмагъанды. бу тюрк сёз, Хабич-улугъа кёре, тегейлеге, эбзелеге, черкеслеге бизден кёчгенди)) "Взаимовлияние..." деген китабында аман кёб затны къатыштыргъанды Хабич улу (джандетли болсун!) кёб затны къатышдыргъанды...

Умар: Чанта грузинледе,азербайджанлылада да барды .Тюрк тилден келген болур . Нишаньян тюркге фарс тилден кирген болур дейди, алайды керти деб а бегителмейди. çanta ~? Fa tançe تنچه kese, torba < Fa tancīdan تنجيدن dürmek, boğmak

огъары учкулан: насчет "джыгыра" (анис, борщевик) в КБ языке. в узбекском, киргизском и казахском "зығыр" это "лён". "...слова фин. naava "лишайник" и jäkälä "ягель" (тюрк. jägärä "мох") наводят на мысль о раннем одомашнении оленя. Части растений: фин. kuori "кора", tyvi "комель", несколько названий корня и удм. tuj "береста", а также tymä "растительный клей" (ср. якут. tümädži "камбий")..." М. Рясянен. ОБ УРАЛО-АЛТАЙСКОМ ЯЗЫКОВОМ РОДСТВЕ // Вопросы языкознания. - М., 1968, № 1.

Adam: Известна ли этимология слов: - мусук/мустук, - беджен, - хамизан [агъач], - шорбат ?

огъары учкулан: Adam пишет: Известна ли этимология слов: - мусук/мустук, - беджен, - хамизан [агъач], - шорбат ? мусук - на осетинское мусуг (прим.) - башня похоже

Adam: огъары учкулан Мусук, мустук - (-гъу) дугообразная перемычка над дверью, окном дома; ~га ушаш дугообразный, в виде арки.

Adam: Беджен - карач. 1) свая, опора; кёпюрню ~лери быки моста; кёпюрню ара ~и централь-ная опора моста, центральный бык моста 2) дамба 3) суслон, крестец обл., бабка (вид копны) Шорбат - уст. карниз (напр. дома); ~ чыпчыкъ воробей

кеме: Шоркъа- водопад. Шоркъулдаб- заливаясь. Скорей всего от звукоподражательного- "шоркъ- шоркъ", аналогично "чыпылт".



полная версия страницы