Форум » Материалы и общение на карачаево-балкарском языке » DNA » Ответить

DNA

кеме: Къайгъы излегеним джокъду. Алай а. Нени да билирге керекди. Бюгюн Гаппушладан биреулен бла ушакъ этдим. Айтханына кере. ДНА списокну кёргюздюмда , бек сеирсинди. Да быллай хапар айтды. R1a1 списокну кергенлей мен муну билеме, тамам мени къарт анам айтханчады деди. Къарт анасы 103 джыл болуб , намазында къылыб , энди мен кетдим деб алай аушханды дей эди. Аны айтханым , кеси эсинде адам эди. R1a1 списокну бютеу барын - бир тамырдандыла бу тукъумла дей эди ол тиширыу (Гаппушланы келин). Ол списокну ичинден бу тукъумла сагъынылмай эдиле деди туудугъу. 60 джылдан атлагъанды. Дотдуев. Чипчиков. Мамчуев. Карамурзин. Джуккаев. Дотдаев. Катчиев. Караев. Хаджиев.

Ответов - 113, стр: 1 2 3 4 All

Ходжа: Я не совсем понял суть вопроса, алая менда 15 джылымдан 3 джылны, аскерден сора талайны Абайханланы Асланбек деб огъары Тебердиден малдан тамам хапарлы, онглу малчы киши бла ишлеген эдим, инаныгъыз тегейлиледе аныча малдан хапары болган чыкъгъанда болмаз. Биринчи джылланы дардон башы, чууана къулакъ тегерекде. Сорада хабез совхозда да бир эки джыл ишлеген эдик. Джайлыкъгъа чапаллы башы езенде абаза къошлада эркин эдиле. Аны барын сандыракълагъаным, бары бирге, колхозла заманда, не малгъа къурагъан, не эмилик юретген, ит къурагъан, къаиш эшген анга кере малчы усталыкълары болгъан милетле тюлдюле, болгъанда этмегенле. Санагъанынада бек сеир эте эдиле, расколгъа джыя айланмай, джашы бла менге аз аз джиберигиз деб, джаилыб тургъан сюрюуню джоппу джайдырыб, бошлатада санаучан эди, эки эки санай эди. Таб ерге секириб баргъанланыда къолу бла белгилей, чырт джангылыч болмай эди. Бу санау тегей санауду десенг джюреги тарс деб атыллыкъ болур эди. Итни юсюнденда эсимде къалгъан, къошха кирюучю итге тегей ит къылыкъ алдыргъансыз деб айта эди. Атхада чыгырлыладан осал болмаз деб, аузлукъну урдуруб атны башын хагок къаиртыр ючюн, аузун ашалгъан джара этдириб кетюрем атланы тебсетирге кюреше джюрюте эдиле. Энди бирлери атла бизден джоллукъгъанды, бири санау деб дженгишемилдиле?! Керти алай айтханларыча, тюзде экеулен, ючеулен болуб, минглик сюрюуню санаяллыкъ малчылары бармыды эке? Мен инаналмайма.

огъары учкулан: Ходжа пишет: Биринчи джылланы дардон башы, чууана къулакъ тегерекде. Сорада хабез совхозда да бир эки джыл ишлеген эдик. бу биринчи джер-ат къулагъымы кеседи))

кеме: огъары учкулан пишет: не затды бу тукъум? кимден буну барысын эшитгенсе? Къобаланы кесинден. Тюзюн айтыргъа биреулеринден. МК районда имам болуб турады бир къарнашларыда.


кеме: Умар пишет: Хо ,алайды . Ма бу къазах словарьданды - боташым ласк. мой верблюжонок (обращение к своему ребенку) Былайда дагъыда бир зат барды .Боташлары Будуйан къауумгъа киредиле .Будуйан сёзню уа магъанасын билмейбиз . Мен сагъыш этген бла ма бу сёзден болур деб турама . http://s020.radikal.ru/i717/1310/00/28a2c3f2a746.png Алай болса эки Боташны гаплогруппалары нек келишмегенини сылтауу барды ,ол къауумда Боташ ат популярный болгъан болурму ? Бут - бёрюню бир атыды. Таша атыды. Огуз тилледенди дейме. Буд+ян--- бёрюджан. Мен алай эшитгенме.

Умар: кеме пишет: Бут - бёрюню бир атыды. Таша атыды. Огуз тилледенди дейме Къайсы китабда ,словарьда барды ол сёз ?

Тахир: Умар пишет: Къайсы китабда ,словарьда барды ол сёз ? Терминологический словарь Толгурова есть, я там видел, например.

кеме: Умар пишет: Къайсы китабда ,словарьда барды ол сёз ? Бир азерден эшитген эдим. Излей келдимда , муну табдым.... Ким биледи , джангылыб айтхан эседа. Бута В исследованиях азербайджанских ученых эпизод получения во сне в дар - бута, имеющий место в азербайджанских эпосах, ритуалах камов и ашугов рассматривается как телепатия, сверхъестественность, необыкновенный талант, определенная близость к божеству – ашуга–художника, ашуга–эпического героя и считается «даром» избраннику божественного мира. Точный местонаождение Бута заранее никому не известен. Как правило, он снится неумелому, непутёвому, беспомощному, беззащитному слабому юноше. На первый взгляд создается впечатление, что богатые и обеспеченные люди избегают бута, связывают его со злом. Однако, в одном из любовных эпосов (в 1938 году в г. Шеки со слов ашуг Ахмеда Кафарова Гусейн Искендеров записал эпос ашуга Моллы Джума «Саят бек и Саялы ханум») мы сталкиваемся с другим случаем. В нем точно указана обитель – место получения бута. Кто достигнет перекрестка, где «в тени растут деревья, журчит источник», задержит здесь шаг, присядет и заснет, тот получит бута и, влюбившись, отправится за своей возлюбленной. Достигший обители бута избранный юноша – вовсе не беспомощен и неумел, напротив, весьма обеспеченный человек. В обители бута существует запрет. Близкие предупреждают юношей, чтобы они не спали здесь. Процесс описания бута отличается от других эпосов. Герой засыпает дважды. В первом сне в обители бута вместо любовного напитка юноше вручается яблоко «кызыл ахмеди», омолаживающее человека. Вкусившие его бездетные люди получают в дар детей, а старики молодеют на пятнадцать лет. В отличие от других эпосов в вышеуказанном эпосе упомянут его обитель. Поэтому сон обрывается. Далее события идут своим чередом, происходит встреча влюбленных на городском рынке, в их сердца западает чувство. Хотя старик, расщедрившись вначале, и вручает юноше - бута («дар»), но затем отбирает у него яблоко. http://omop.su/article/11/813285.html Бизникиледенда.... В середине XIX в. более половины карачаевского населения составляли древнейшие карачаевские фамилии, корни которых уходят далеко к скифам — сарматам — аланам. Что интересно, этимология фамилий, входящих во фратрии адурхаевцев, будияновцев, наурузовцев, так же, как и во фратрии шадибековцев, трамовцев, хустосовцев (Хустос — от слова "Христос"), тюркская. По карачаевскому преданию, родоначальники самых многочисленных фамилий Адурхай ("белый хан"), Будиян ("волчья душа"), Науруз ("весна") http://famcentre.ru/page82.php

Умар: кеме пишет: Адурхай ("белый хан"), Будиян ("волчья душа"), Науруз ("весна") Къайдам ,къайдам . Наурузну "весна" деб кёчюргенча эсе ,алай къолай тюлдю кёчюргени. Бёрюге "буд" деб айтылгъан кёрмей сора эдим ,ансы аллай статьялагъа ийнанганны эртде къойгъанма

Умар: Тахир пишет: Терминологический словарь Толгурова есть, я там видел, например. Къачан чыкъгъанды ол словарь ? Интернетде бармыды ?

Тахир: Умар пишет: Къачан чыкъгъанды ол словарь ? Интернетде бармыды ? Сокращенный гаппаксальный словарь карачаево-балкарского языка Бут – волк-одиночка;

Умар: Сау бол .

кеме: Буд къойлагъа кирмесин, Буд аланы кермесин, Аузун Тейри къурушдурсун, Итлерибизге аланы сюрюшдюрсюн. Кийиз къамичи беригиз, Тёгерекге айланайым, Келип, къамичини жерге урайым, Атайтмазны бери келмезча этейим. Перевод: Пусть волк на овец не нападет, Пусть он их не видит, Пусть Тейри не даст ему разжать челюсти, Пусть позволит нашим собакам прогнать их (волков). Войлочную плеть дайте мне, Округу обойду, Вернувшись, плетью ударю оземь, Сделаю так, чтобы "неназываемый" сюда не приходил.

Умар: кеме пишет: Буд къойлагъа кирмесин, Буд аланы кермесин, Муну окъугъан эдим .Башха тюрк тилледе дегенлигим эди . Не эсе да тюрк тилледе бёрюню башха аты бу къурт-къамыжакъ бла къатыш келеди . Бирледе къурт, бирледе къашкъыр (этимологиясы белгисизди) ,тюркменледе - межек (ол сёзню бир-бир тилле бизде къамыжыкъ сёзню магъанасында хайырландырадыла, болур "джууукълукълары ) Бу "буд" да "бит" сёзге тагъылыб эсе да ким билед .

Ходжа: огъары учкулан пишет: бу биринчи джер-ат къулагъымы кеседи)) Дардон ючюн айта эсенг, къачан, къайдан, не ючюн айтылгъан во болгъанын билмейме, алая ол кечюб келнген "къарнашларыбызны" эллерини башында джери, арт кезюуде аталгъан болур

огъары учкулан: Ходжа пишет: Дардон ючюн айта эсенг, къачан, къайдан, не ючюн айтылгъан во болгъанын билмейме, алая ол кечюб келнген "къарнашларыбызны" эллерини башында джери, арт кезюуде аталгъан болур алай болургъа да болур. башха тюлрлю версия - "дордан" - къарачайча, выступ, выпуклость, зоб (у птиц).

Albert: огъары учкулан пишет: алай болургъа да болур. башха тюлрлю версия - "дордан" - къарачайча, выступ, выпуклость, зоб (у птиц). "Дордан" - тюрк сёздю, "Дардон" деб а къарачайлыла "Дудардон" деген терен къулакъгъа айтадыла, Коста Хетагурова элни джаны бла Джингирикге дери созулгъан. Бу джерге 1870 джыл кёчюб келген тегейлиле атагъандыла ол атны. Бурундан къалгъан ат тюлдю.

кеме: Умар пишет: Муну окъугъан эдим .Башха тюрк тилледе дегенлигим эди . Не эсе да тюрк тилледе бёрюню башха аты бу къурт-къамыжакъ бла къатыш келеди . Бирледе къурт, бирледе къашкъыр (этимологиясы белгисизди) ,тюркменледе - межек (ол сёзню бир-бир тилле бизде къамыжыкъ сёзню магъанасында хайырландырадыла, болур "джууукълукълары ) Бу "буд" да "бит" сёзге тагъылыб эсе да ким билед . Борур алайда, ким биледи. Бизде бир "къыйнлыкъ" да барды- ат джашыргъан. Халек затланы, джюрекге джуукъ затланыда башха атла бла айтхандыла. Сталин- мыйыкълы, рак ауруу- "ол аман", эри къатыныны атын джашырад, келин къайынларыны. Бёрю да - джанлы, джыртхыч , дагъыда башха атларыда бар. Кёб затла "ол биреу" деб айтылыучандыла. Бурун бу адет къатыракъ да болгъан болур.

кеме: Бизни Науруз эседа ким биледи. Вайнах Нарт эпосдан.... 52. БАШНЯ НАУРАЗА Близ дороги, ведущей в Ножай-Юрт, проходит хребет, который называется «Разрушенный хребет» («Боьхна-берд»). На его гребне, говорят, стояла башня царя, предводителя нарт-орстхойцев — Наураза. На хребте видны какие-то насыпи — будто бы там стояла большая башня. Земля там местами обгоревшая, имеются большие комья, будто бы там были какие-то строения. Старики-сказители из Ножай-Юрта рассказывают: — Когда с горных высот вайнахи пошли войной на царя нартов Наураза и уже настигали его, он оттуда (где была крепость) собрал свою золотую казну и унес ее на восток, за речку Ямсу. Вот как он ее переносил: он заставил войти в речку Ямсу подчиненных себе нартов, велел им стать поперек реки и возвести каменный вал по нему он перенес свою казну к хребту, на котором имеются Молланийн-бярзанаш («Холмы муллы»). Там, по воле Наураза, спрятали эту казну. Он надеялся при удобном случае вернуться и забрать ее оттуда. Однако Наураз и его воины, разгромленные и разогнанные чеченцами, никогда больше не возвратились.

кеме: Albert пишет: Айта келесе да, ичлеринде эм уллу тукъумланы бирин - Байрымкъулланы къоюб олтураса. "Байрым къул" деген "раб богородицы", "раб святой Марии" деген магъананы джюрютед. Христиан дин Исса файгъамбарны анасы Марьямгъа (Аллах сыйласын экисин да!) къаллай сый бергенин билебиз да. Ол себебден, христиан диннге кёре "раб божий" деген магъанадан узакъ тюлдю "Байрымкъул" деген. Аны себебли, тамам да христианстводанды Байрымкъулланы тукъум атлары. Андан сора Байрымукълары! Аланы тукъум атлары да Мария (Байрым) бла байламлыды. Тотуркъуллары - "раб святого Теодора". Тотур кеси да Теодор атдан келгенликге, меджисуу заманда бир тюрлю божествогъа айланыб къалгъанды. Ол себебден меджисуулукъда "раб божества Тотур" болуб къалгъанды. Тамыры аны да христианстводанды. "Къул" деген сёз былайда да бюгюн магъанасына келишмейди. "Раб божий" деб барды Христианствода. Алай а "Раб святой Богородицы" , неда "Раб Федора" (Тотур къул) - деб эшта бюгюн магъанада айтылгъан болмаз. Былайда "къул" - последователь, адепт, болургъа боллукъду. Тейрикъул да аны кибик. Раб деген сёзле - чагъыр, къазакъ, къарауаш бардыла. Къул деген а арт кёзюуде магъанасын аушдургъанды деб турама. Бурун кёзюуде уа аланла къул джюрютгендиле деб да хапар джюрюмейди. Арт кёзюуде феодализмде киргеникде джюрюб башлагъанды бу сёз. Малкъарда бюгюн да джюрюй болмаз дейме. Дагъыда , ким биледи къалай болгъанын . Гунн шохларыбыз башха миллетлеге "кул" дегендиле , биргелерине къазауатлагъа тартыб айланганларына. Аны магъанасыла кул - къуул болургъа боллукъду. Къуул - ведомый.

Ааа Эльграндов: Ну или "къул" в значении "служитель".) как по местному тв там налоговиков, полицейских, приставов называют "органланы къуллукъчулары".)

кеме: Къарабулакъладан ким не хапар биледи? Ала чечен- ингуш тёгерекде джашаб тургъандыла. Айтыуларына кере алай татлы да джашамагъандыла. Бютеулей Турциягъа кёчюб кетгендиле. Мында къалгъанлары - кесек затчыкъ. Хапарлагъа кере , аладан айырылгъандыла дюгерлиледа. Керти дюгнерлиле, бу сагъатда джыйымдыкъ тюл. Турцияда бюгюнлюкде 350 000 къарабулакъ джашайды дейдиле. Аланы чучхусакъ талай затха да чыгъарыкъ эдик. Аллай уллу диаспораны кермей турмайдыла ЧИ - ла , керюрге излей болмазламы ансы- тиллери бираз келишмей. Харам тынгылауну ийиб турадыла тегейлиледа- къарнашлыкъ - джуукълукъ излемейдиле кетген мухаджирледен. Сез ючюн, черкес- къабарты дыгалас этседа. Баргъан- кетген да этеди кесини кетген юзюклерине. Аланы да талаиы, таб кебюсю быладан тюлдю , мени сартым бла, алай а - излейдиле - табадыла. Бизникиле да баргъан - келген бар. Тюгел , тамам бизни алан миллет болмасада къарабулакъла бизге бек джуукъ болургъа керекдиле. Таб мында калгъан бурху кесеклериндеда "балхар-ой" , "Хъарач- ой" тукхумла (къаумла) бардыла. Интернетде , сезге кеб хапар барды быланы юсюнден, алай а бютеу бары бираз башха призма бла къаралыбды. Бюгюнлюкде вайнах тилде селешген къарабулакъла , кеслерин алагъа тартадыла . Аланы ангыларгъа да боллукъду. Мени бла саныгъылгъан "Наураз- патчах" аладанды , къарабулакъладан. Ким биледи, бизни Науруз къауум да ала бла байламлы болургъа боллукъду. Аманы- киши Турцияда къарабулакълагъа барыб джукъ сормайды, кимсиз , къайдансыз деб.

кеме: http://www.vchechne.ru/showthread.php?t=930&page=3 Былайда талай хапар зат барды, кёзге илинирча.

Albert: кеме пишет: "Къул" деген сёз былайда да бюгюн магъанасына келишмейди. "Раб божий" деб барды Христианствода. Алай а "Раб святой Богородицы" , неда "Раб Федора" (Тотур къул) - деб эшта бюгюн магъанада айтылгъан болмаз. Былайда "къул" - последователь, адепт, болургъа боллукъду. Тейрикъул да аны кибик. Раб деген сёзле - чагъыр, къазакъ, къарауаш бардыла. Къул деген а арт кёзюуде магъанасын аушдургъанды деб турама. Бурун кёзюуде уа аланла къул джюрютгендиле деб да хапар джюрюмейди. Арт кёзюуде феодализмде киргеникде джюрюб башлагъанды бу сёз. Малкъарда бюгюн да джюрюй болмаз дейме. Дагъыда , ким биледи къалай болгъанын . Гунн шохларыбыз башха миллетлеге "кул" дегендиле , биргелерине къазауатлагъа тартыб айланганларына. Аны магъанасыла кул - къуул болургъа боллукъду. Къуул - ведомый. Арабча Абдуллах - "раб божий" деген магъананы джюрютеди, кеси да эм сыйлы адам атха саналад. Христианствода да барды "раб божий" деб. Мариягъа Иисусдан аз эс бёлмегендиле христиан динде. Ол себебден чырт сейирин кёрмейме "раб святой Марии" дегенни. "Раб святого Теодора" деген а бираз башхады. Сёз ючюн, Теодор христиан святой болгъанлыкъгъа, Элияча мунда меджисуу божество болуб къалгъанды. Ол себебден Тотуркъул деген атда "Тотур" деген "Теодор" болгъанлыкъгъа аллында, былайда "раб божества Тотур" деген магъананы джюрютед. Ол сен айтхан сёзлени ичинде "чагъар" ("чагъыр" - "виноду" ) "крепостной крестьянин" деген магъананы джюрютеди, "къазакъ" - "раб", "къарауаш" - "рабыня". Орусча айтыгъа "къазакъ" бла "къарауаш" "физический" терминледиле, "къул" а "социальный" терминди. Башха миллетлеге "къул" дер ючюн, ол башха миллетле толусу бла бойсунуб турургъа керекдиле. Ма, крым татарлыла къабартылылагъа джетдириб тургъанча зулму джетдириб тургъан: керек заманда барыб малын, тауугъун, тиширыуун, сабийлерин алыб кетиб тургъандыла къабартылылагъа сормай. Ала да бойсунуб тургъан болмаса, хазна джукъ эталмагъандыла. Аланы крым татарлыла сёзсюз да кеслерине къулгъа санагъандыла. Иги-аман эсе да "къул" деген сёз къайсы тюрк тилде да джюрюйдю. Магъанасы - "раб"-ды. Алай а ЭСТЯ да джазылгъаны былайды: "Г. Дёрфер на основании этого и других источников полагает, что в древнетюркском "къул" скорее обозначало вассала, подчиненного, слугу" (ЭСТЯ, т. 6, с. 119 - 120). "Къууул" скорее "изгнанный", чем "ведомый".

Albert: кеме пишет: Къарабулакъладан ким не хапар биледи? Ала чечен- ингуш тёгерекде джашаб тургъандыла. Айтыуларына кере алай татлы да джашамагъандыла. Бютеулей Турциягъа кёчюб кетгендиле. Мында къалгъанлары - кесек затчыкъ. Хапарлагъа кере , аладан айырылгъандыла дюгерлиледа. Керти дюгнерлиле, бу сагъатда джыйымдыкъ тюл. Турцияда бюгюнлюкде 350 000 къарабулакъ джашайды дейдиле. Аланы чучхусакъ талай затха да чыгъарыкъ эдик. Аллай уллу диаспораны кермей турмайдыла ЧИ - ла , керюрге излей болмазламы ансы- тиллери бираз келишмей. Харам тынгылауну ийиб турадыла тегейлиледа- къарнашлыкъ - джуукълукъ излемейдиле кетген мухаджирледен. Сез ючюн, черкес- къабарты дыгалас этседа. Баргъан- кетген да этеди кесини кетген юзюклерине. Аланы да талаиы, таб кебюсю быладан тюлдю , мени сартым бла, алай а - излейдиле - табадыла. Бизникиле да баргъан - келген бар. Тюгел , тамам бизни алан миллет болмасада къарабулакъла бизге бек джуукъ болургъа керекдиле. Таб мында калгъан бурху кесеклериндеда "балхар-ой" , "Хъарач- ой" тукхумла (къаумла) бардыла. Интернетде , сезге кеб хапар барды быланы юсюнден, алай а бютеу бары бираз башха призма бла къаралыбды. Бюгюнлюкде вайнах тилде селешген къарабулакъла , кеслерин алагъа тартадыла . Аланы ангыларгъа да боллукъду. Мени бла саныгъылгъан "Наураз- патчах" аладанды , къарабулакъладан. Ким биледи, бизни Науруз къауум да ала бла байламлы болургъа боллукъду. Аманы- киши Турцияда къарабулакълагъа барыб джукъ сормайды, кимсиз , къайдансыз деб. Тестировать этерге керекди. Албаков аладан ушайды. Гаплогруппасы къалгъан вайнахла бла бирди. Неда Харачой тайпа къарабулакъланыкъы тюлдю, чеченлиленикиди. Харачай тейпден биреуню L гаплогруппасы болур дейме. Къалгъанланы да кёрюрбиз энтда. Ол себебден бусагъатда версияла къурагъандан хайыр джокъду, ДНК кесин кёргюзтюр. Тышында да аллай бир къарабулакъ джокъду. "Балхарой" малкъар болмай, лак миллени Балхар элинден болургъа да боллукъду. Бир чеченли айтхан эди меннге Чиргзий деген тейп черкеслиледен болмай, малкъарлыладанды деб. Билмейме аны, не джашырыу, кёрюрбюз алкъын. Сау къаллыкъла, тестированияны иги тири бардырадыла чеченлиле бла ингушлула. Черкеслиле сымпайыб къалдыла не эсе да ансы...

Albert: кеме пишет: Мени бла саныгъылгъан "Наураз- патчах" аладанды , къарабулакъладан. Ким биледи, бизни Науруз къауум да ала бла байламлы болургъа боллукъду. Бу патчах-матчах темаланы къойсакъ иги эди. Болмагъандыла ичибизде не патчахла, не ханла!

Гасан Абдурахман: бар болуреди эшта олийлеге деричи

кеме: Albert пишет: Тестировать этерге керекди. Албаков аладан ушайды. Гаплогруппасы къалгъан вайнахла бла бирди. Неда Харачой тайпа къарабулакъланыкъы тюлдю, чеченлиленикиди. Харачай тейпден биреуню L гаплогруппасы болур дейме. Къалгъанланы да кёрюрбиз энтда. Ол себебден бусагъатда версияла къурагъандан хайыр джокъду, ДНК кесин кёргюзтюр. Тышында да аллай бир къарабулакъ джокъду. "Балхарой" малкъар болмай, лак миллени Балхар элинден болургъа да боллукъду. Бир чеченли айтхан эди меннге Чиргзий деген тейп черкеслиледен болмай, малкъарлыладанды деб. Билмейме аны, не джашырыу, кёрюрбюз алкъын. Сау къаллыкъла, тестированияны иги тири бардырадыла чеченлиле бла ингушлула. Черкеслиле сымпайыб къалдыла не эсе да ансы... Айтханым, къарабулакъла (орсхой, нарт - орсхой) бизге тартыргъа да керек тюлдюле гаплогруппалары бла. Мени сартын , ала аорсладыла. Орсой - аорс. Бир кезюуде сармат юзюк , сагъыныла келиб алан ла бла къатышыб, андан ары аты- тукъуму чыкъмай къалгъанды. Аты да "алан" ат бла джабылыб. Ол себебден алада бизни гаплогруппаланы излерге магъана да болмаз. Мында къалгъанларын, айтыуларына кере , нахла эркишилерин къырыб , къуру тиширыуларын къойгъандыла. Былайда къалгъанларыда алай къолай къарабулакъла болмазла, сау къалгъан эселе. Бираз была бла къатышыб тургъанла болурла эртдеден огъуна. Чечендегиле - орсхой, ингушдагъы - къарабулакъ - бирди. Туркияда къарабулакъла бираз хапар айтырыкъ да болур эдиле, деб турама.

кеме: Айтыргъа, сёз ючюн Науруз къауумну алайыкъ. Нуруз кимди? Науруз къауумдагъыла айтырыкъдыла - ол бизни атабызды деб. Гаплогруппалагъа къарайсада- пелях. Бары бирер планетача узакъдыла бири- биринден. Науруз тукъумла бири бирине джуукъ джетмейдиле. Джетедиле десекда миллетни ол терт джигитден къуралгъанга санаргъа керекди. В принципе къауумну ичинде тукъумла бири - бирине джуукъ джетмегенлерин алайсызда , ДНКасызда биле эдим. Сора къалай боладыда? Онбир Науруз тукъум кеслерин бир компания этиб турадыла. Къалгъан кауумла да алай. Аланы джуукълукълары да бек ажымлы. Ажымлы къой, аралары бек узакъды . Ангада къарамай къауумлагъа юлешиниб турабыз. Къауумлагъа кирмеген дуния бла бир тукъум а? Мени сартын, кауум ата (Тырам, Адурхай, Будиян, Науруз) борчлу тюлдю тукъумларына ата болургъа. ======================= Хур. Так именовал себя правитель алан, живших на территории Казахстана в начале н. э. (Кюннер, 181). По всей вероятности, из др.-т. къур (ДТС, 467) —-«положение, чин, достоинство, ранг». Чередование начальных къ/х имело место уже в др-т. языке: къалыкъ/халыкъ, къанда/ханда, къаны/хайу (ДТС, 412,418,419). Багъатыр — известный др.-т. титул. У алан он встречается и в качестве и. с. (см. «Аланские имена»). В качестве титула впервые зафиксирован в грузинской летописи V в. в форме багатир (в грузинском не было твердого ы и поэтому он заменен мягким и). Он является тюркским же вариантом др.-т. багъатур{ДТС, 77, 89) — «герой, богатырь». Его тюрк, происхождение признает и В. И. Абаев (АИЭС, I, 246). В грузинской хронике этот титул зафиксирован многократно {АИЭС, I, 241, 246). Переход конечного звука увы закономерен в тюркских языках. Чередование же их имело место уже в др.-т. языке: байлукъ байлыкъ, бойун/бойын, тавул/тавыл, торугъ/торыгъ (ДТС, 79, 110, 576, 578). Форму багъытыр мы впервые встречаем у алан. Поэтому переход у в ы в аланском языке тоже является одним из доказательств их тюркоязычности. Аланская форма его у карачаевцев сохранена в фамилии Багъатырлары — «Богатыревы» и в топониме Багъатыр тала — «Поляна богатыря» — название местности в Теберданской долине (Аппаланы X. А. Къара кюбюр, Черкесск, 1958, 93). Каган. Этот др.-т. титул зафиксирован у алан,ушедших вместе с готами на запад в V в. (СА, № 2, 1961, 94). По мнению М. А. Хабичева, титул каган носили и кавказские аланы (Хабичев, 18). Элтебер — титул правителя азов, живших в VIII в.на Алтае или в Тув<* (СТ, № 2, 1979, 66—67). Он зафиксирован у гуннов и сабиров на Кавказе в форме илитвер и элтебер (Артомонов, 244; СТ, № 2, 1977, 40). Элтебер является вторым коми, фамилии асского/аланского тархана (см. этноним хатирлитвер). По мнению Р. Г. Фахрутдинова, оно из тюрк, эль (ил) +табар — титул послов дунайских болгар, прибывших в 869 г. в Константинополь (СТ, № 2, 1979, 67). Но тебер может быть и из к.-б. тебер— «двигать». Тархан. Он встречается у северокавказских алан в VIII в. Исторические источники одного из хазарских военачальников называют Астарханом. М- И. Артомонов считает, это был тархан асов на хазарской службе (Артомонов, 244—245, 257). У кавказских алан Тарханом назван и богатырь (см. выше). Ошибочными являются мнения о том, что он впервые встречается у алан и имеет индоевропейское происхождение. Он существовал еще у кангюйцев и является одним из доказательств их тюркоязычности (БОИГ, 107). Само слово тархан монг. и означает «кузнец, мастеровой; вольный человек» (ТЧА, 161). Еще Н. А. Толмачева писала: «Учреждение у монголов и турок почетного звания кузнеца не последовало ли в начале железного периода... и не было ли обязано происхождением изобретению искусства ковать железо...» (ТЧА, 93). Б.гайр — титул аланских царей, по сообщению араб, автора X в. Ибн.-Русте (МИШД, 221). Мнение о том, что здесь пропущен т, может быть ошибочным. Дело в том, что пропуск арабскими авторами согласных звуков не отмечено. Они пропускали гласные. Поэтому полагаем, что оно из др.-т. титула багъа (ДТС, 77)+др.-т. и об.-т. ер/ир — «мужчина, муж; герой». (Ср. по структуре др.-т. багьа бен ер (ДТС,77) —«я муж (высокого титула) багьа»). В к.-б. языке между двумя гласными всегда стоит и: къайыр,чайыр, кийиз, кюйюз, юйюр, мюйюз. По&тому-то —багъайир. А именование царей и богатырей у древне- тюркских народов ерами/йрами было характерным явлением и давнб известно (ЧА, 121, 123) (Кусимов, 23). Вот этот факт и проливает, свет на сообщение Евстафия о том, что аланы: сами себя называли ир или иран (см. этн. ир или иран). Керкетнедадж — титул аланского царя на Кавказе, по сообщению арабского автора X в. Масуди. У Вс. Миллера он имеет форму Керкендадж (МОЭ, 46), у Минорского — К.)кр.идодж. По его мнению, он образован из тюркского почетного титула кэр-кундедак (МИШД, 204). Вероятно, он произошел от кер (ср. кер с кер в тюркском имени Кер-Оглу) + кенде — др.-т. титул на Северном Кавказе, означающий «солнечный» (СТ, № 3, 1978, 48) + тадж — др.-т. арабизм (ДТС, 543) — «корона, венец». Хан — титул правителей кавказских алан (РВ, т. III, 309) (КА, 239). Вероятно, хан был титулом и правителей алтайских алан. Об этом свидетельствует то, что правитель владения асов в этом районе именуется ханом: «Хан Хусы был родом ас. Он был правителем владения асов»,— свидетельствует современник (Юань-Ши, 282). Хорошо известно, что хан — один из древнейших титулов правителей тюркских народов. Таким образом, из 8 титулов алан 3 — багъайир, керкендадж и хур — можно считать собственно алан- скими. Элтебер — не очень распространенный др.-т. титул. Остальные 4 — багъатыр, къагъан, тархан и хан — являются широко распространенными др.-т. титулами. Цитатаны келтиргеним , ханлада, хурла да болгъандыла. патчахла - болмагъандыла. Патчах - падишах, эшта пасыкъ сез болур. Чеченде , ингушда, тегейде да барды ол сёз. Хур деген титул, арабча - чистый, непорочный ден келе эседа ким биледи. Билиб айтханлыгъым тюлдю, таб бизден чыкъгъан сез эседа. Хур къыз, Хур джаш. (Непорочный). ХУРла кёл. ХУРмет, ХУРметли. (ХУРбетли???). ХУРЗУК. Хур - юзюк???? Царский род. "Тырам - Ханла" деб бошуна да сагъылыла болмаз, бар болур бир эртдеден келген бир чурум. Болур Трам тукъумла бир кёзюуде бир ханны оноунда айланганлары. Науруз да аны кибик. Бир кёзюуде Науруз тукъумла Науруз деген башчыны , оноунда тургъанлары. Адурхайда, Будиянда алай кибик. Царь Науразны вайнах эпосда сагъынылгъанын кёресиз. Энтда башха джерледеда сагъынылады , табханлай атарма бери. Аны айтханым Къарча , аны да терт дженгери Трам Адурхай Будиян, Науруз бир- бирдерин таный , тюбеше турмагъандыла. Ала бири- биринден таб башха ёмюрдеде джашагъандыла. Орусча айтыргъа ОДНАКО! Къауумла бардыла , болгъан да этгендиле . Къауумланы "аталары" да ханмы болсун, хурму болсун- болгъанды. Тохтайсуз къазаууатлада не Наурузну, не Трамны, Адурхайны, Будианны юзюклери (туудукълары) къалгъан да болмаз. Ала биринчи къырылгъандыла хар "власть меняется" да. Алай а , ким биледи... Къаргъан эселеда. Заманны кетгенине кере, къауум башчыла "атала" болгъандыла да къалгъандыла. Эминала- ёлетле кёб миллетни къыргъанды, иги кесек тукъумубуз тас да болгъанды джер башындан. Тимурдан да бек пеляхны ауруула келтирген да болурла эшта.

кеме: Говорят, что нарт-эрстхойцы жили в Большой Чечне, над Тереком и в Ингушетии. Нарт-эрстхойцы жили также вокруг Ножай-Юрта. Говорят, что царем - тамадой нарт-эрстхойцев, которые жили там, был Наураз... Там чеченцы сговорились отнять у нарт-эрстхойцев землю, чтобы жить на ней. Сперва чеченцы мирно просили землю. Нарт-эрстхойцы не отдали ее. Тогда чеченцы сказали: - Мы ничего вам не сделаем, если в течение семи дней вы уйдете отсюда. Если же к этому времени вы не отдадите нам землю, мы пойдем на вас войной. Когда в назначенный срок царь Наураз и его товарищи не ушли, чеченцы приготовились пойти войной на них. На восьмой день на всех прилежащих хребтах и склонах гор чеченцы, привязав осоку к концам длинных жердей, зажгли ее и начали наступление на Ножай-Юрт. Когда Наураз увидел все горы в огне, он испугался и, говорят, вместе со своим войском ушел за Терек, не оказав никакого сопротивления... Когда-то нарт-эрстхойцы жили и у нас. Здесь, в ауле Энгеной, жили два брата Юртус и Иса I. Они были выходцы из Малхесты, признавали единого бога Аллаха. Отсюда виден высокий берег реки Акташ. На том берегу жили злые нарты "керисти" [христиане], и они ели свинину. Юртус был сильный нарт. Мог он далеко бросать большие камни. Он сказал не признававшим единого бога нартам: "Перестаньте есть свиинину или уходите с нашей земли". Злые нарты не послушались.Тогда Юртус бросил из Энгеноя вон на тот высокий берег свою секиру [расстояние восемь километров]. Злые нарты испугались, сбросили свиней с высокого берега вниз и покинули нашу страну. И до сих пор на том месте под обрывом, где упали жирные свиньи нартов, не растет трава... В Курчалоевском районе возле Энгель-аула есть местечко Герменчик, обнесенное оврагом, и с ямой посредине. Рассказывают, что в этом месте жили нарты. Между людьми и нартами возникали раздоры и войны. Когда люди стали размножаться, нарты укрепили свой круг, засели в укреплении. Люди никак не могли туда проникнуть. Тогда люди спросили у Жербабы: - Как можно одолеть этих нартов? Откуда к ним поступает вода? Жербаба дала им такой совет: - Три дня и три ночи кормите жеребца жареным просом, не давая ему воды, и отпустите его вблизи укрепления нартов. Жеребец, мучимый жаждой, ударом копыта обнаружил место, откуда под землей по трубам шла вода к нартам. Люди разбили эти трубы и остановили воду, поступавшую к нартам. От жажды нарты очень ослабели. Тогда люди и истребили их. На том месте, где жили нарты, люди нашли много золота, серебра, детские колыбельки и другие вещи.

Тахир: кеме пишет: . Вот этот факт и проливает, свет на сообщение Евстафия о том, что аланы: сами себя называли ир или иран (см. этн. ир или иран). Не было никакого такого сообщения Евстафия, это просто фальшивка, выдумка. Поэтому попытки Хабичева это как-то объяснить - оппонирование с пустотой.



полная версия страницы